هنوز بعد از گذشت تقریبا ۵۰ سال از پیدایش اینترنت و تقریبا ۲۰ سال از به وجود آمدن شبکه های اجتماعی متداول امروزی، افراد بین این دو گزینه گیر کرده اند، سایت یا اینستاگرام ؟
برای شروع کسب و کار یا گسترش آن اینستاگرام یا به طور کلی شبکه های اجتماعی مناسب است یا داشتن یک سایت فروشگاهی ، خبری یا …. .
برای جواب دادن به هر کدام از این دو گزینه باید مزایا و معایب هرکدوم رو بررسی کنیم .
مزایا شبکه های اجتماعی :
از جمله مهمترین مزایای شبکه های اجتماعی زیبایی و جذابیت بصری این پلتفرم ها است .
آنچنان جذاب که ب قول بعضی ها ( رفتن داخل اون با خودته ولی در اومدن از توش با خدا ) .
شاید با خواندن این خط یاد خودتون افتادین وقتی ساعت ها داخل اینستاگرام و در بخش اکسپلور میگردین .
حالا فرض کنین یک نفر محصولاتش رو داخل پیج اینستاگرامش گذاشته و شما هم تو اکسپلور اون رو دیدین . اینجوری شما چند گام به خرید نزدیک تر شدین .
یکی دیگه از چیزهایی که میشه به عنوان مزیت شبکه های اجتماعی به اون اشاره کرد ، در دسترس بودن و سادگی در استفاده از اونه .
به راحتی این اپلیکیشن ها رو میشه از استور ها دانلود کرد نصب کرد و استفاده . همین در دسترس بودن به کسب و کار ها اجازه میده دامنه مشتری زیادی داشته باشن . یعنی وقتی محصولی رو پست میکنن احتمال دیده شدنش خیلی زیاد میشه .
از طرفی مشتری هم خیلی راحت میتونه اون محصولو ببینه ، پیام بده و حتی عکس و فیلم های بیشتری از اون محصول رو داشته باشه .
معایب شبکه های اجتماعی :
در کنار این مزایا و خیلی مزایای دیگه ای که نام نبردیم یک سری معایبی هم دارد .
اولین و مهمترین عیب شبکه های اجتماعی عدم وجود ویژگی دسته بندی محصولات می باشد . شما امروز محصولی رو پست میکنین ، تا ماه بعد شاید ۱۰۰ محصول دیگه هم پست کنین . حالا تکلیف اولین محصولی که گذاشتین چی میشه!
اون محصول احتمال دیده شدنش خیلی کمتر میشود . حالا شما این موضوع رو در مدت یکسال بررسی کنین . متوجه میشوید که احتمال دیده شدن اولین محصول تقریبا به صفر میرسد . البته برای رفع این مشکل دو راه نه چندان خوب وجود دارد . اولین راه اینکه محصول را در قسمت هایلایت در دسته بندی های مختلف قرار دهید . که البته باز هم مشکلاتی رو به همراه دارد .
راه دوم اینکه شما در بازه های زمانی مشخص محصولات قدیمی تر را دوباره پست کنین .
سایت یا اینستاگرام یا هردو ؟
وقتی ساختمانی قراره بسازیم اول از همه باید پی ریزی آن را به بهترین شکل ممکن انجام بدهیم به قولی زیربنای خوبی را برای آن بسازیم . وقتی ساختمان در منطقه زلزله خیز باشد ، احتمال تخریب آن ساختمان بیشتر است .
در کسب و کار های آنلاین هم شما باید پی ساختمان خود را در مکانی بریزید که احتمال تخریب و مسدود شدن آن کمتر باشد .
در سال های اخیر بیشتر شبکه های اجتماعی با این تهدید مواجه بودن و بسیاری از کسب و کار ها در این زلزله ها نابود شدند .
اولین و مهمترین مزیت کسب و کار بر پایه وب سایت این است که با تمام مشکلاتی که وجود دارد ولی این موضوع باعث خراب شدن کسب و کار و از بین رفتن منابع نمیشود.
اگر شما قوانین آن کشور را رعایت کنید به هیچ عنوان این نوع کسب و کار از بین نمیرود و شما با خیال راحت هر مقدار سرمایه گذاری را که میخواهید روی آن انجام دهید .
امکان ایجاد دسته بندی محصولات و ریز کردن آن دسته بندی برای دسترسی راحتتر از مزیت های اصلی آن است. شما میتوانید بی نهایت دسته بندی روی سایت خود قرار دهید .
وقتی محصولات به راحتی در دسترس باشند ، پیدا کردن محصولات توسط مشتری به راحتی انجام میشود .
حال آنکه شما میتوانید دسته بندی با موضوع تخفیف ویژه ، عیدانه ، آفر و … برای جذب مخاطب به محصولات خاص در نظر بگیرید .
طبق نظرسنجی های مختلف در کل کشور ها ، اعتماد مردم به وب سایت ها برای خرید بیشتر از شبکه های اجتماعی است .
به دلیل وجود درگاه های پرداخت در سایت امکان پیگیری و عودت تراکنش وجود دارد ولی در شبکه های اجتماعی بی نهایت پیج وجود دارد که کاملا کلاه برداری است .
مزایای داشتن سایت :
اگر شما محصولی دارید که قابلیت ارسال به کشور های دیگر را دارد مطمئنا بهترین و مهمترین راه استفاده از سایت برای معرفی از محصولات است . چرا که در خیلی از کشور ها شبکه های اجتماعی پرطرفدار با کشور شما متفاوت است . شما با داشتن یک وبسایت برای معرفی محصول خود ،شانس بیشتری برای دیده شدن دارید .
خیلی از شبکه های اجتماعی بر یک یا دو موضوع تمرکز میکنند .مثلا شبکه اجتماعی توییتر روی متن تمرکز میکند و اینستاگرام روی تصویر . ولی شما با داشتن سایت از همه این موضوعات به صورت متفاوت میتوانید استفاده کنید . پس چه فروشگاه داشته باشید یا خبرنگار یا نویسنده ، شایدم شرکتی دارید یا میخواهید در زمینه املاک بیشتر دیده شوید . در هر صورت شما میتوانید طبق نیاز خود از این بستر مناسب استفاده کنید .
در کلام آخر
همان طور که باز کردن یک فروشگاه برای شروع کسب و کار هزینه و ریسک خاص خود را دارد ، شروع کسب و کار آنلاین هم میتواند دارای ریسک و هزینه باشد ولی قطعا بسیار بسیار کمتر از چیزی که شما فکرش را میکنید .
این سوال را دوباره مطرح میکنیم : سایت یا اینستاگرام ؟
به نظر من و در زمان نگارش این متن داشتن هردو پلتفرم خوب است ولی تمرکز اصلی باید روی سایت باشد . در واقع شما باید از شبکه های اجتماعی به عنوان یک درگاه برای جذب مخاطب و شناساندن خود به افرادی که شاید
دسترسی به سایت نداشته باشن ،استفاده کنید .
آموزش صفر تا صد طراحی سایت
برای مشاوره رایگان کسب و کار آنلاین و طراحی سایت و سئو به این صفحه مراجعه کنید یا مستقیما تماس بگیرید و در تلگرام یا واتساپ پیام بدهید .